Connect with us

Exit Rate a Bounce Rate – na czym polega różnica?

Analityka internetowa

Exit Rate a Bounce Rate – na czym polega różnica?

Istnieje wiele profesjonalnych narzędzi, które pozwalają na sprawdzenie liczby odwiedzin każdej witryny. Uwzględniają one bardzo szczegółowe informacje, takie jak czas trwania wizyty czy też jej źródło. Dane te uzupełnione są specjalnymi wskaźnikami, takimi jak exit rate oraz bounce rate. Za ich pomocą określić można współczynniki odrzuceń oraz wyjść ze strony. Chociaż pozornie zajmują się one tymi samymi aspektami, istnieją pomiędzy nimi zasadnicze różnice.

Exit rate – współczynnik wyjść

Po trafieniu na stronę sklepu internetowego, klient zazwyczaj od razu przechodzi do interesujących go kategorii. Następnie klika i przegląda poszczególne produkty, po czym opuszcza podstronę. Taka wizyta zaliczana jest do współczynnika exit rate. Określa on ilość wejść tych użytkowników, którzy przed opuszczeniem strony odwiedzili kilka innych podstron. Wysoki wskaźnik exit rate nie zawsze związany jest z dużym problemem. Klient mógł zostać zostać na przykład skierowany przez reklamę na landing page, który zachęca go do zapisania się na newsletter lub pobrania pliku.

Jeżeli użytkownik wykona te czynności, zostaje przekierowany na następną stronę z podziękowaniem. Jest to bardzo naturalne w przypadku, gdy ta ostatnia witryna charakteryzuje się wysokim współczynnikiem wyjść. Podobna sytuacja występuje, gdy artykuły podzielone są na kilka osobnych podstron. Jeżeli wówczas ostatnia strona będzie miała wysoki procent wyjść, użytkownik przed opuszczeniem witryny najprawdopodobniej zdołał zapoznać się z całością artykułu.

Bounce rate – współczynnik odrzuceń

Współczynnik odrzuceń może zostać sprawdzony np. za pośrednictwem narzędzia Google Analitycs. Wartość ta przedstawia informacje dotyczące ilości użytkowników, którzy nie wykonali jakiejkolwiek czynności podczas wizyty, takiej jak np. kliknięcie w podstrony, linki czy pozostałe elementy witryny. Wskaźnik bounce rate jest bardzo istotny, jednak wysoka jego wartość nie zawsze jest powodem do obaw. Nierzadko wysoki współczynnik odrzuceń posiadają np. artykuły opublikowane na firmowym blogu.

Bardzo często użytkownik jest do nich przekierowany prosto z wyszukiwarki. Ponieważ w treści znajdują się odpowiedzi na jego zapytania, nie musi przechodzić do następnych wpisów. Wówczas wysoki bounce rate nie musi być oznaką negatywną, ponieważ użytkownik zapoznał się z interesującymi go informacjami i opuścił stronę. Dlatego warto analizować również inne dane, na przykład te dotyczące czasu spędzonego na stronie. Nie oznacza to jednak, że wysoki współczynnik odrzuceń nie jest powodem do obaw. Dotyczy to zwłaszcza strony domowej lub landing page.

Może to świadczyć, że po trafieniu na stronę sklepu oraz zobaczeniu poszczególnych kategorii, produktów oraz pozostałych elementów witryny, odwiedzający nie klika w żaden odnośnik. Wówczas należy poddać analizie również inne informacje, na przykład dotyczące źródła wizyty oraz słów kluczowych, które skierowały użytkownika do sklepu. Jeżeli jednak wizyty te są przypadkowe, wysoki bounce rate jest całkowicie naturalnym zjawiskiem.

Continue Reading
You may also like...
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

More in Analityka internetowa

Popularne

Najnowsze wpisy

Chmura tagów

To Top