Connect with us

E-mail marketing jako skuteczna forma reklamy

e-mail marketing

E-mail marketing

E-mail marketing jako skuteczna forma reklamy

Odkąd rozpowszechniła się poczta elektroniczna, wielu przedsiębiorców zaczęło ją wykorzystywać jako narzędzie do komunikacji z klientami. Może to być zarówno próba dotarcia do nowych klientów jak i budowanie trwałych relacji z tymi, którzy świadomie zapisali się do newslettera lub dokonali wcześniej zakupu. Posiadając bazę stałych klientów, można wysyłać im informacje o aktualnych promocjach przy bardzo niewielkim nakładzie finansowym. Oczywiście należy to robić z głową, bo nikt nie lubi gdy otrzymuje nachalne, niedopasowane lub niedopracowane wiadomości.

Skuteczny e-mail marketing – jak się do niego zabrać?

Jak wysyłać mailing, aby był skuteczny? Jak zgromadzić odpowiednią bazę kont? Po pierwsze – nic nie stanie się z dnia na dzień. Po drugie – jeśli marzysz o skutecznej kampanii e-mailowej, skup się na każdym z poniżej opisanych punktów. Jeśli odpuścisz jeden z nich, cały wysiłek włożony w Twoją pracę może pójść na marne. Pamiętaj więc o tym, aby:

1) Stworzyć własną bazę adresów mailowych lub skorzystać z gotowych rozwiązań

Trudno o posiadanie gotowej bazy w przypadku, gdy dopiero zaczynasz działalność. Planując strategię swoich działań, pamiętaj o budowie bazy mailingowej, która może być zasilana poprzez np.: newsletter, organizowanie konkursów z nagrodami, oferowanie rabatów w zamian za zapisanie się do bazy itd.

Drugą – szybszą, choć droższą – formą zebrania adresów mailowych są sieci mailingowe. Dzięki dokonaniu opłaty za wybrany wariant wysyłki, Twoja kampania może być zrealizowana „na już”, choć będzie to działanie jednorazowe. W tym przypadku korzystasz z bazy zewnętrznej agencji, przez co Twoja własna baza nie powiększy się o wszystkie te konta, z których właśnie skorzystałeś.

To dobry sposób na kampanię w momencie, gdy nie posiadasz własnej bazy. Pamiętaj, że taka forma wysyłki ma na celu sprowadzenie ruchu na stronę a nie bezpośrednie zasilenie Twojej bazy kont. Postaraj się zatem, aby z biegiem czasu rozbudować własne zaplecze, które zgromadzisz za zgodą swoich użytkowników, dzięki czemu będziesz w stanie cyklicznie dostarczać informacje o aktualnych ofertach. Pamiętaj, że koszt utrzymania jednego klienta jest znacznie niższy niż pozyskanie nowego!

Baza klientów powinna być możliwie jak największa i dostosowana do tematyki działalności firmy, na potrzeby której organizowana jest kampania. Przykładowo, firma sprzedająca podpaski nie powinna rozsyłać informacji handlowych do dzieci i mężczyzn, ponieważ i tak nie spowoduje to wzrostu sprzedaży, a firma zajmująca się sprzedażą narzędzi raczej nie powinna wysyłać maili do kobiet, które nie mają styczności z tą branżą.

2) Przygotować szablon i temat wiadomości

Wygląd i treść wiadomości nie powinna wzbudzać podejrzeń i negatywnych emocji u klientów. Treść powinna być krótka, zwięzła i na temat. Powinna w prosty i jasny sposób przekazać informację lub zaintrygować klienta, by odwiedził Twoją stronę. Musimy pamiętać, że zainteresowanie użytkownika jest bardzo krótkie – aby go zaciekawić, mamy do wykorzystania zaledwie krótką chwilę.

Pomyśl w jaki sposób sam przeglądasz wszystkie wiadomości po kilku godzinach przerwy. Widząc długą listę maili – od wczasów w Chorwacji, po propozycje zostania milionerem –  kasujesz je od góry do dołu, poświęcając na każdego z nich zaledwie ułamek sekundy. Temat i szablon wiadomości musi mieć w sobie „to coś”, na co użytkownik poświęci dłuższą chwilę i z zainteresowaniem kliknie w przycisk „call to action”.

Jeśli wysyłasz mailing do klientów ze swojego newslettera, z pewnością musisz umieścić w nim dane rozpoznawcze Twojej firmy. Jeśli klient z rozwagą zapisał się do Twojej bazy, to powinien być zainteresowany treścią wiadomości, a logo, nazwa nadawcy oraz odpowiedni temat wiadomości będzie tu miał kluczowe znaczenie.

3) Wysłać kampanię

Chociaż wydaje się to najprostszym z zadań, które należy wykonać podczas kampanii mailingowej, nie zawsze jest wykonane poprawnie.
Aby nie popełnić gafy należy pamiętać, by wysyłana wiadomość była adresowana bezpośrednio do odbiorcy. Równie istotne jest, aby inni odbiorcy nie widzieli pozostałych osób, które otrzymały maila. Nie tylko źle to wygląda, lecz także powoduje udostępnienie firmowej bazy maili innym osobom.

Jeśli korzystasz z usług programów wspomagających wysyłanie kampanii (takich jak np. Freshmail), to nie musisz się tym przejmować. Obsługa narzędzia jest bardzo intuicyjna, a wspomnianego powyżej błędu po prostu nie możesz popełnić.

4) Prowadzić obsługę informacji zwrotnych

Kampania mailingowa często wiąże się z dużym odzewem klientów, którzy pragną uzyskać informację na temat treści maila reklamowego. Ważne jest sprawne odpowiadanie na pytania klientów. Maile zwrotne powinny być rzeczowe i zwięzłe, a osoby, które je wysyłają powinny mieć wiedzę branżową z zakresu działalności firmy, dla której jest organizowana kampania. Niby banał – ale jakże istotny! Budowanie trwałych relacji z klientem to absolutna konieczność.

5) Przeprowadzać testy

Testowanie różnych nagłówków i szablonów to jedno z kluczowych założeń e-mail marketingu. Tą samą wiadomość można przecież wyrazić na dziesiątki sposobów, a naszym celem jest znalezienie tego najbardziej odpowiadającego naszemu odbiorcy. Ograniczenie się wyłącznie do jednego wariantu wiadomości, to niewykorzystanie ogromnego potencjału tkwiącego w tej formy reklamy. To tak jakbyś kupił bolid Formuły 1, aby dojeżdżać  po bułki do sklepu za rogiem – bez sensu.

Do wszystkich powyższych punktów możesz wykorzystać standardowy klient pocztowy, taki jak np.: Outlook. Jeśli jednak na poważnie chcesz zająć się e-mail marketingiem, to musisz zainwestować w jakieś branżowe rozwiązanie. W tym materiale wspomniałem o Freshmailu, który w moim odczuciu jest bardzo dobrym (najlepszym?) rozwiązaniem służącym do zarządzania kampaniami mailingowymi.

O możliwościach i zaletach Freshmaila można pisać bardzo długo, ja jednak wymienię kilka wybranych:

  • Bardzo proste zarządzanie bazami odbiorców
  • Obszerna lista gotowych szablonów
  • System raportów i analiz

Freshmail podsumowanie wyników kampanii

Każda z wysłanych kampanii, posiada swój osobny raport. Dzięki temu, w bardzo prosty sposób można porównać wysyłkę kilku wersji tej samej wiadomości. A jak już wspomniałem powyżej – testowanie i analizowanie to kluczowe zagadnienie skutecznego mailingu.

Zastosowania e-mail marketingu

Jednym z najważniejszych działań, w których wykorzystuje się kampanie mailingowe są programy lojalnościowe. Posiadając bazę stałych klientów, warto zaoferować im produkty lub usługi w przystępnych cenach. Dzięki temu zyskuje się większe zaufanie wśród stałych klientów, którzy potem polecają dalej naszą firmę.

Innym, ale równie ważnym zastosowaniem są promocje konsumenckie. Za pomocą wiadomości mailowych można rozsyłać informacje o promocjach i ofertach specjalnych do wszystkich klientów i potencjalnych klientów. W odróżnieniu od programów lojalnościowych, maile z promocjami mogą zostać rozesłane do każdego, kto zapisał się na newsletter. Maile z informacją o programie lojalnościowym powinny być wysyłane wyłącznie do klientów, którzy spełniają określone warunki.

Tworząc kampanię mailingową powinno pamiętać o jednej, kluczowej sprawie – osoby, które otrzymują informacje handlowe powinny wyrazić zgodę na otrzymywanie takiej korespondencji. W przeciwnym razie e-mail marketing staje się spamem.

Continue Reading
You may also like...

Specjalista SEO/SEM pracujący zarówno z mniejszymi jak i największymi polskimi stronami internetowymi. Pasjonat świata marketingu internetowego z doświadczeniem wyniesionym z agencji marketingu internetowego, prywatnych projektów oraz Grupy Wirtualna Polska

Click to comment

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

More in E-mail marketing

To Top