Prowadząc lokalny biznes, nie musisz być zainteresowany działaniami skupionymi na obszar całej Polski. Jeśli prowadzisz salon fryzjerski w Gdańsku lub warsztat samochodowy we Wrocławiu, to z pewnością najkorzystniejsze okaże prowadzenie lokalnej promocji strony. Jakie masz możliwości? O tym poniżej.
Gama możliwości jest naprawdę spora i wybór najodpowiedniejszej strategii, zależy tak naprawdę od specyfiki Twojej działalności oraz oczywiście od budżetu. Z racji tego, że najwięcej działań prowadziłem w zakresie SEO, chciałbym skupić się w pierwszej kolejności na wynikach wyszukiwania Google.
1. Lokalne wyniki wyszukiwania Google
Na stronie samoseo.pl jakiś czas temu napisałem dwa artykuły nieco bardziej zagłębiające się w temat lokalnego SEO – „4 sprawdzone sposoby na promocję lokalnego biznesu” oraz „Opinie o firmach jeszcze bardziej widoczne w Google” – i gorąco zachęcam do ich przeczytania. Z pewnością będą dobrym uzupełnieniem informacji podanych poniżej.
Mówiąc o lokalnym SEO w Google należy pamiętać o kilku wskazówkach, które pomogą Ci zyskać o wiele lepszą widoczność. Przede wszystkim:
- Stwórz wizytówkę w Mapach Google i uzupełnij wszystkie informacje – tytuł, opis, kategorię czy zdjęcia. Nie pomijaj niczego,
- Używaj znaczników schema.org sugerowanych dla działalności lokalnych,
- Umieść prawidłowe dane kontaktowe – zarówno na Twojej stronie jak i poza nią. We wszystkich katalogach stron, ogłoszeniach czy innych miejscach, gdzie możesz to zrobić. Dzięki temu dasz Google możliwość skojarzenia strony z miejscem prowadzenia działalności,
- Pozyskuj linki z lokalnych serwisów – działasz w Gdańsku? Link z trojmiasto.pl będzie świetny!
2. AdWords
Działania SEO dość często prowadzone są równolegle z działaniami płatnych reklam AdWords. Oczywiście, można robić wyłącznie jedną z tych form reklamy, tracąc przy tym potencjał jednej z nich. Niemniej jednak, prowadząc lokalne działania AdWords warto pamiętać o kilku kluczowych aspektach:
- w kreacjach reklamowych poinformuj klienta, że działasz w danym mieście,
- pamiętaj o zawężeniu reklam do danego obszaru geograficznego. Nie ustawiając tego parametru, możesz najzwyczajniej w świecie wyrzucać pieniądze w błoto, wyświetlając się użytkownikom, którzy nie powinni jej oglądać,
- reklamy mogą zostać wzbogacone o rozszerzenie zawierające adres,
3. Aplikacje mobilne
Jeśli prowadzisz restaurację, warto zainteresować się aplikacjami mobilnymi, służącymi do łatwiejszego i wygodniejszego znajdowania miejsc z dobrym jedzeniem. Dobrym przykładem może być tutaj aplikacja Zomato (https://www.zomato.com/pl/mobile ) oraz „TripAdvisor Hotele Restauracje”. Zaprezentuj się szerszemu gronu klientów, którzy być może nie mieli pojęcia, że Twoja restauracja ma tak dobre opinie. Oczywiście to tylko przykład jednej z branż, a podobne rozwiązania stosuje się również w innych biznesach, np.: dla mechaników przydatna będzie aplikacja dostarczana przez dobrymechanik.pl – https://dobrymechanik.pl/aplikacja-dla-warsztatow/
4. Media społecznościowe
Stworzenie strony w mediach społecznościowych to absolutna podstawa – niezależnie czy masz lokalny czy globalny biznes. Tworząc atrakcyjną wizytówkę będziesz w stanie zainteresować lokalną społeczność, lecz musisz pamiętać o kilku wskazówkach:
- uzupełnij jak najwięcej informacji – adres, zdjęcia, opis, adres Twojej strony internetowej. Wszystko co tylko jesteś w stanie,
- spraw, aby sekcja z opiniami ożyła – jeśli masz zadowolonych klientów, poproś aby wystawili Ci pozytywną opinię na Facebook’u, to nic ich nie kosztuje,
- staraj się odpowiadać na komentarze, zarówno pozytywne jak i negatywne. Jeśli ktoś jest wyraźnie niezadowolony – zrekompensuj mu to w jakiś oryginalny sposób. Pamiętaj, że oceny z innych serwisów mogą być również wyświetlone w wizytówce Google (o czym pisałem na samoseo.pl – „Opinie o firmach jeszcze bardziej widoczne w Google),
- Wykorzystaj potencjał Facebook Ads – zasada działania podobna jak w przypadku Adwords- zawęź reklamę do pewnego obszaru i działaj!
Zbudowanie pozytywnej reputacji w lokalnej społeczności jest bardzo ważne. Mamy przecież do czynienia z ograniczoną liczbą mieszkańców, którzy – jeśli będą zadowoleni z poziomu usługi – z chęcią polecą Cię znajomym. To doskonała sposobność, aby pochlebne komentarze przekuć w budowanie pozytywnego wizerunku Twojego biznesu i pokazać innym, że warto Cię poznać. Nie zaniedbuj żadnego klienta, bo może to działać również w drugą stronę – negatywną opinię o wiele ciężej przekuć w dobrą niż odwrotnie.