Ostatnimi czasy w internecie trwa zagorzała dyskusja odnośnie tego czy szybkość wczytywania strony może mieć realne przełożenie w pozycjach strony w wynikach wyszukiwania – wydaje się,że wydzieliły się dwa skrajne obozy – członkowie pierwszego twierdzą, iż szybkość ładowania staje się konsekwentnie jednym z ważniejszych elementów w SEO, członkowie drugiego z obozów mówią, iż jeśli w ogóle może to mieć jakiekolwiek przełożenie na pozycję strony, to i tak jest ono na tyle niewielkie, że nie warto zawracać sobie nim głowy. W poniższym tekście postaram się rzucić nieco więcej światła na całe zagadnienie. Zapraszam do lektury.
Pagespeed – czy to rzeczywiście nowy czynnik wpływający na pozycje?
Szybkość ładowania strony stała się czynnikiem rankingowym już w 2010 roku – Google wprowadza wiele zmian w algorytmach wyszukiwania zasłaniając się wygodą użytkowników, częstokroć chodzi jednak o usprawnienie działań samej firmy. Słyszy się o tym, iż kładzenie nacisku na szybkość ładowania stron ma przysłużyć się głównie botom Google, które będą w stanie dużo wydajniej przeszukiwań zasoby globalnej sieci i je porządkować. Ostatnie lata w SEO możemy zdecydowanie określić latami „mobile first” – to właśnie na urządzeniach mobilnych szybkość wczytywania strony ma w przyszłości stać się głównym z czynników układania indeksu stron.
Jak sprawdzać szybkość ładowania strony?
Google udostępnia specjalne narzędzie służące do tego celu – PageInsights, było ono promowane jako najlepsze rozwiązanie pomagające w optymalizacji szybkości ładowania witryny. Google jednak nie odczytuje wyników liczbowych z PageInsights w ten sam sposób, w jaki są one wyświetlane użytkownikom. Prawdopodobnie szybkość wczytywania witryny jest uzależniona od wielu rozmaitych czynników np. od Bounce Rate.
Co tak naprawdę jest istotne
Pomimo nieustannie zmieniających się algorytmów wyszukiwania rozwijać się będzie trend, w którym uwaga specjalistów SEO skupiać się będzie bardziej na czynieniu stron przyjaznym użytkownikom, niż samej wyszukiwarce. Związane jest to z faktem, iż ludzkie zachowania ulegają dynamicznym zmianom – jeszcze kilkanaście lat temu reklama w formie baneru czy pop-up’u rzeczywiście przyciągała uwagę użytkowników i wydawała im się czymś nowym i ciekawym. Obecnie musimy wciąż wyszukiwać nowych, atrakcyjnych sposobów na promowanie produktów czy treści w sieci. SEO jest na tyle specyficzną branżą, iż nie zawsze da się jasno określić jakie konkretne działanie przyniosło pozytywny skutek, wszakże na pozycję witryny składa się wiele czynników – optymalizacja kodu, tworzenie contentu, linkbuilding,szybkość wczytywania strony, umiejętność przykucia uwagi użytkowników sieci.
Wniosek
Jaki jest więc ostateczny wniosek? Czy szybkość ładowania strony jest rzeczywiście istotna? Uważam,że z czasem rzeczywiście waga tego czynnika będzie wzrastać, obecnie jest on raczej jedną z wielu składowych, dbając o które przyczynimy się do dobrego wypozycjonowania strony. Pewnym jest jednak fakt, iż oprócz zagadnień czysto technicznych specjaliści SEO powinni skupić swą uwagę również na zmianach behawioralnych.